Visie:
We respecteren dat elk kind zijn of haar eigen tempo heeft om zindelijk te worden. Zindelijkheid is en blijft een natuurlijk proces. Bij sommige kinderen speelt er daarnaast ook een medische probleem mee. Het is aangeraden dat ouders dit dan melden aan de klasjuf.
We kunnen het zindelijkheidsproces, ondanks het een natuurlijk proces, toch zo veel mogelijk stimuleren en beïnvloeden door training. Tijdens het zindelijkheidsproces moet het kind gemotiveerd en begeleid worden. In de eerste plaats spelen de ouders een cruciale rol in het proces en dragen ze de verantwoordelijkheid. We verwachten dan ook als school dat ouders tijdig aan de zindelijkheid van hun kind werken. Om de pedagogische opdracht van de leerkrachten te kunnen bewaken, is het mogelijk dat we als school aanraden om uw peuter halve dagen naar school te laten komen.
Daarnaast kunnen wij als school wel steeds begeleiden en motiveren. Hiernaast niet alleen wij als school, maar ook andere professionals zoals Kind en Gezin, onthaalmoeders, crèches… Als school leggen we uit wat kan, wanneer er mee gestart kan worden en geven we de nodige informatie en tips. We zijn ons ervan bewust dat niet elke ouder deze kennis bezit. Het is dus belangrijk dat we hier oog voor hebben en voldoende uitleg geven indien nodig.
Binnen Leer-lokaal (nieuw leerplan) krijgt onder gezondheidsbevorderend gedrag, zindelijkheid ook een plaats. In de aanloopfase (instappende kleuter) wordt aangegeven dat peuters zintuigelijk gedrag horen te ontwikkelen en kledingstukken aan- of uittrekken.
Tot slot merken we op dat het zindelijk zijn, het welbevinden van de kleuter binnen de schoolcontext bevordert. Om deze redenen streven we ernaar om alle kleuters, met uw hulp, zo snel mogelijk zindelijk te krijgen.