Zelfredzaamheid
Stimuleer je kleuter om dingen zelf te doen.
Laat eerst zien hoe het moet, doe het voor. Laat je kleuter dan zelf proberen, ook al is het vlugger gedaan als je het in zijn/haar plaats doet.
Dit kan je van je kleuter verwachten:
- zichzelf aankleden; ook oefenen met riemen en slecht sluitende knopen van jeans…
- jas zelf halen, weg hangen, aan- en uitdoen (ook de mouwen zelf rechts laten trekken), zelf de knopen/ rits open en dicht te doen
- schoenen zelf uit- of aandoen; veters leren binden
- zichzelf wassen en bibs/poep afvegen, neus snuiten, mond afvegen
- helpen tafel dekken
Emotioneel
- hecht veel aandacht aan het “zich goed voelen”
- benoem de gevoelens die je bij je kind ziet (blij, boos, bang, verdrietig), vertel leeftijdsgebonden verhalen over gevoelens en gebeurtenissen
Sociaal
Help je kleuter om te leren omgaan met anderen door de volgende vaardigheden te benoemen:
- iets van elkaar verdragen
- samen spelen, samen delen
- spelregels nakomen
- beurt afwachten
- volhouden als het niet zo best lukt
- niemand pijn doen
Gezelschapsspelen zijn ideaal om een aantal sociale vaardigheden te oefenen. Laat je kleuter niet altijd winnen, zo leert hij/zij omgaan met winst en verlies.
Beperk TV, tablet, computer, play-station,… zodat het samenspel en de eigen creativiteit meer aan bod komen.
Speel samen met je kind met vb lego, duplo, samen tekenen, puzzelen, knutselen,…
Kinderen hebben structuur en duidelijkheid nodig: maak duidelijke afspraken met je kind thuis en pas ze ook toe. Wat vandaag niet kan, kan ook niet morgen…. Ondersteun de afspraken van de klas en de school, waar onder op tijd komen. Bespreek het negatief gedrag van je kind niet waar hij/zij bijstaat.
Ontwikkeling stimuleren: spelen = leren
Al spelend kan een kind enorm veel leren over zijn omgeving.
Spelen geeft de gelegenheid om vaardigheden te oefenen en nieuwe dingen uit te proberen.
Samen spelen betekent heel veel voor je kleuter. Het geeft plezier voor je kind en voor jezelf. Jij geeft immers extra aandacht en de complimentjes over zijn of haar “probeersels” moedigen je kind aan. Daardoor groeit het zelfvertrouwen en wordt je kind alleen maar ondernemender. Door samen te spelen leer je elkaar beter kennen.
Kinderen houden immers van nabootsen van grote mensen gedrag en kunnen dus heel veel van je leren.
- besteed aandacht aan de bouwsels en maaksels van je kind en breek niet onmiddellijk de pasgebouwde toren of puzzel af
- bij het bouwen kunnen volgende begrippen aanbod komen: hoog-laag / dik-dun / groot-klein-groter-kleiner-grootste-kleinste, van klein naar groot, lang-kort, voor-achter-midden, eerste-laatste, eerste-tweede,…
- verwittig lang genoeg vooraf dat het etenstijd of slaaptijd is en geef je kind de tijd om zijn spel af te bouwen
- gebruik opruimen nooit als straf maar probeer een plezant opruimritueel op te bouwen
- fantasiespel krijgt bij de kleuter een heel belangrijke plaats: zorg voor fantasierijk materiaal
- kleuters imiteren graag: kies daarom voorwerpen die volwassenen dagelijks gebruiken (ze spelen op bepaalde momenten liever met potten en pannen of met touwtjes en papier dan met echt speelgoed)
- gezelschapsspelen: memory, lotto, domino, ganzenbord, boomgaardspel,…
- puzzelen: helpt om bij je kleuter het denkproces te bevorderen
- tellen: tijdens het spelen samen tot 10 tellen, ook terwijl je iets aanwijst; terugtellen van 10 tot 0
- in een rij voorwerpen … (tot maximum 5) de eerste, de laatste, de middelste en voorlaatste aanduiden en ook zelf benoemen. Hou hiervoor wel rekening met de schrijfrichting (begin steeds van links naar rechts)
- laat je kleuter zijn lichaamsdelen aanduiden en zelf benoemen tijdens het wassen/afdrogen
- laat hem dagelijks zeggen welke kleur dag het is en de naam van de dag laten benoemen; gebruik ‘vandaag/gisteren/morgen’
- zing en zeg versjes op van de liedjes- en versjeskalender
- in bad flessen en potjes laten vullen en ledigen (met verschillende inhouden), daarbij de begrippen vol-leeg /minste-meeste / veel-weinig gebruiken
- voorlezen, vertellen met boek: ga zeker eens naar de bibliotheek
- laat je kleuter zelf eens een verhaal vertellen bij het bekijken van prenten
- tekenen op een krijtbord of op grote vellen papier
- scheuren van krantenpapier, tijdschriften (maak duidelijke afspraken waarin wel en waarin niet)
- laat je kleuter prikken, knippen en kleven,… en knutselen met afvalmaterialen
- let op hun potloodgreep: tussen duim en wijsvinger, gesteund door de middelvinger
- met de schaar werken: op een rechte lijn knippen, een rondje langs de lijn knippen
- benoem de voornaamste verkeersregels en geef zelf het goede voorbeeld in het verkeer
Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden om samen met je kleuter een stukje voorbereidend bezig te zijn.
WE WENSEN JE SAMEN MET JE KLEUTER VEEL PLEZIER TOE…..
BLIJF JE KIND STEEDS AANMOEDIGEN! POSITIEF BEVESTIGEN :
“JE KAN HET AL GOED, DAT HEB JE FLINK GEDAAN”
Groetjes
Team “5-jarigen”