Zelfredzaamheid
Stimuleer je kleuter om dingen zelf te doen.
Laat eerst zien hoe het moet, doe het voor. Laat je kleuter dan zelf proberen, ook al is het vlugger gedaan als je het in zijn/haar plaats doet.
Dit kan je van je kleuter verwachten:
- zelf pyjama nemen
- jas aan toveren
- onderbroekje naar beneden doen en optrekken
- broek (zonder riem of bretellen) optrekken
- (koeken-)doosje open doen
- doos in de boekentas steken en de boekentas dicht doen van de eerste kleuterklas.
Emotioneel
- hecht veel aandacht aan het “zich goed voelen”
- benoem de gevoelens die je bij je kind ziet (blij, boos, bang, verdrietig)
Sociaal
Help je kleuter om te leren omgaan met anderen door de volgende vaardigheden te benoemen:
- iets van elkaar verdragen
- samen delen
- spelregels nakomen
- beurt afwachten, ook volhouden als het niet zo best lukt
- niemand pijn doen
Kinderen hebben structuur en duidelijkheid nodig: maak duidelijke afspraken met je kind thuis en pas ze ook toe. Wat vandaag niet kan, kan ook niet morgen….
Ondersteun de afspraken van de klas en de school, waar onder op tijd komen.
Speel samen met je kind met vb duplo, puzzelen, met klei spelen,…
Ontwikkeling stimuleren: spelen = leren
Al spelend kan een kind enorm veel leren over zijn omgeving.
Spelen geeft de gelegenheid om vaardigheden te oefenen en nieuwe dingen uit te proberen.
Samen spelen betekent heel veel voor je kleuter. Het geeft plezier voor je kind en voor jezelf. Jij geeft immers extra aandacht en de complimentjes over zijn of haar “probeersels” moedigen je kind aan. Daardoor groeit het zelfvertrouwen en wordt je kind alleen maar ondernemender.
Door samen te spelen leer je elkaar beter kennen. Kinderen houden immers van nabootsen van grote mensen gedrag en kunnen dus heel veel van je leren.
- besteed aandacht aan de bouwsels en maaksels van je kind en breek niet onmiddellijk de pasgebouwde toren of puzzel af
- verwittig lang genoeg vooraf dat het etenstijd of slaaptijd is en geef je kind de tijd om zijn spel af te bouwen
- gebruik opruimen nooit als straf maar probeer een plezant opruimritueel op te bouwen
- fantasiespel krijgt bij de kleuter een heel belangrijke plaats: zorg voor fantasierijk materiaal
- kleuters imiteren graag: kies daarom voorwerpen die volwassenen dagelijks gebruiken (ze spelen op bepaalde momenten liever met potten en pannen of met touwtjes en papier dan met echt speelgoed)
- gezelschapsspelen: memory, lotto, domino met tekeningen, bonte ballonnen,…
- puzzelen: helpt om bij je kleuter het denkproces te bevorderen
- tellen: tijdens het spelen samen tot 3 tellen, terwijl je iets aanwijst
- laat je kleuter zijn lichaamsdelen aanduiden en zelf benoemen
- laat hem dagelijks zeggen welke kleur dag het is, gebruik hiervoor de dagkalender van school
- zing en zeg versjes op van de liedjes- en versjeskalender
- torens bouwen: verschil leren tussen hoog en laag, groot en klein
- in bad flessen en potjes laten vullen en ledigen (met verschillende inhouden)
- voorlezen, vertellen met boek: ga zeker eens naar de bibliotheek
- laat je kleuter zelf eens een verhaal vertellen bij het bekijken van prenten
- tekenen op een krijtbord of op grote vellen papier
- scheuren van krantenpapier, tijdschriften (maak duidelijke afspraken waarin wel en waarin niet)
WE WENSEN JE SAMEN MET JE KLEUTER VEEL PLEZIER TOE…..
BLIJF JE KIND STEEDS AANMOEDIGEN! POSITIEF BEVESTIGEN : “JE KAN HET AL GOED, DAT HEB JE FLINK GEDAAN”
Groetjes
Team “3-jarigen”